Door werkzaamheden aan het spoor rijden er op dit moment geen treinen tussen Venlo en Eindhoven en tussen Weert en Eindhoven. De NS doet er alles aan om in deze periode het vervoer van de passagiers gladjes te laten verlopen. Om de reizigers van dienst te kunnen zijn staan op ieder station traffic begeleiders die aan de reizigers vragen waar ze naar toe gaan om ze vervolgens naar de juiste bus te verwijzen. Gisteren had ik het genoegen om ook zo’n busritje te maken.
Terwijl ik station Eindhoven uit kwam lopen werd ik aangesproken door een man in een fluorescerend geel hesje. Nadat ik had gezegd dat ik naar Helmond wilde werd ik in de juiste rij geplaatst. En terwijl ik stond te wachten was ik getuige van een bijzonder schouwspel. De ene na de andere reiziger meldde zich bij de man in het gele hesje.
Op de vraag waar ze naartoe moesten werd in veel gevallen het verkeerde antwoord gegeven:
NS medewerker: Waar moet u naartoe?
Reiziger: Naar Venlo
NS medewerker : Dan moet u de blauwe bus hebben.
Even later komt de reiziger overstuur terug:
Reiziger: Deze bus stopt helemaal niet in Horst-Sevenum!
NS medewerker : Maar u zei dat u naar Venlo moest.
Dit exacte gesprek heeft zich zeker 15 keer herhaald in de tijd dat ik er stond te wachten. Met kleine variaties in de locatie. ‘Ik moet naar Helmond’ moest zijn ‘ik moet naar Helmond Brouwhuis of Helmond ’t Hout.’
Reizigers denken dus blijkbaar vooral in de richting waarin ze reizen en niet zozeer aan het eindstation. Wat logisch is als je met de trein rijdt. Als toetje kwam er een mevrouw bij mij in de rij staan die aan de meneer met het gele hesje vroeg: ‘Helmond?’ ‘Nee’, zei de man in het gele hesje ‘dit is niet Helmond, dit is Eindhoven.’