Op zoek zijn naar werk kan een eenzaam proces zijn. Je hebt het er sowieso zelf niet graag over. Maar ook anderen vinden het naarmate de tijd vordert steeds moeilijker om te vragen hoe het met je gaat. Waar in het begin iedereen nog heel enthousiast roept: ‘Jij hebt echt zo een baan gevonden!’ hoor je later steeds meer ‘Hoe komt het toch dat jij nog geen baan hebt? Ik snap dat niet!’ Voor veel werkzoekenden een reden om feestjes en partijen maar even over te slaan.
Maar de behoefte om er met anderen over te praten blijft vaak wel. In de praktijk blijkt ook dat als mensen samen solliciteren, met een buddy of met een groep, het solliciteren gemakkelijker gaat en zelfs succesvoller verloopt.
Maar de behoefte om er met anderen over te praten blijft vaak wel. In de praktijk blijkt ook dat als mensen samen solliciteren, met een buddy of met een groep, het solliciteren gemakkelijker gaat en zelfs succesvoller verloopt.
Maar hoe kom je nou aan zo’n groep? Soms worden ze georganiseerd door bijvoorbeeld UWV’s of bibliotheken. Je kunt er natuurlijk ook zelf een oprichten.
Hieronder een aantal tips voor het organiseren van een succesvolle netwerk- en sollicitatiegroep.
Hieronder een aantal tips voor het organiseren van een succesvolle netwerk- en sollicitatiegroep.
o Organiseer het zakelijk. Verdeel rollen zoals voorzitter, notulist etc. Rouleer die rollen zodat de verantwoordelijkheid bij alle deelnemers ligt.
o Plan de bijeenkomsten niet te ver uit elkaar. Iedere 3 weken is een mooi tijdvak. Meer tijd ertussen zorgt er voor dat contacten weer snel verwateren.
o Maak een planning met een agenda waarin de onderwerpen vooraf worden vastgesteld. Bijvoorbeeld: CV’s bespreken, Linkdin profielen bekijken etc.
o Maak van iedere bijeenkomst een verslag. Dat is een mooi uitgangspunt om de volgende bijeenkomst weer in te gaan.
o Plan de bijeenkomsten niet te ver uit elkaar. Iedere 3 weken is een mooi tijdvak. Meer tijd ertussen zorgt er voor dat contacten weer snel verwateren.
o Maak een planning met een agenda waarin de onderwerpen vooraf worden vastgesteld. Bijvoorbeeld: CV’s bespreken, Linkdin profielen bekijken etc.
o Maak van iedere bijeenkomst een verslag. Dat is een mooi uitgangspunt om de volgende bijeenkomst weer in te gaan.
o Locatie: met een man of 6 ben je doorgaans overal in de horeca welkom om te komen vergaderen. Ook bij bibliotheken kun je vaak terecht. Zelfs een keukentafel bij iemand thuis kan uitstekend dienst doen.
o Nodig gasten uit. Bijvoorbeeld iemand die net weer werk heeft over hoe het bevalt of iemand uit een vakgebied waar jullie meer over willen weten.
o Nodig gasten uit. Bijvoorbeeld iemand die net weer werk heeft over hoe het bevalt of iemand uit een vakgebied waar jullie meer over willen weten.
Het belangrijkste bij het samenstellen van de groep is dat iedereen het vanaf het begin eens is met het plan en dat iedereen respectvol met elkaar omgaat. Denk daarbij aan het niet doorvertellen van gevoelige informatie en het op tijd afmelden als iemand er een keer niet bij kan zijn.